"Orice lucru trebuie explicat in cel mai simplu mod posibil, dar nu
mai simplu decat atat". A. Einstein
Aceasta celebra afirmatie mi-a venit in minte in timp ce ma pregateam sa
scriu acest articol si nu-mi este greu sa inteleg motivul.
Daca e intotdeauna dificil sa rezumi spatiul unei pagini, cu atat mai mult
fara suportul exemplului direct, concepte si tehnici care ar cere cu totul
alte aprofundari, cu argumentul de astazi atingem temeritatea: vom vorbi deci
despre Metamodelul Lingvistic, un instrument comunicativ care a revolutionat
tehnica psihoterapeutica a ultimilor ani si care are aplicatii infinite in
fiecare domeniu al vietii cotidiene.
Asteptand inceputul serilor de seminarii prevazute va trebui deci sa fac apel
la intuitia voastra si la capacitatea de a gasi singuri exemple, dezvoltari
si aplicati din putinele si sinteticele note pe care spatiul mi le permite.
Am vazut deja ca mintea noastra, in baza stimulilor senzoriali receptati din
mediul inconjurator, are in interiorul ei o harta a realitatii care contine
toate credintele noastre personale despre lume. Dar aceasta harta nu este
realitate, ea doar are o structura asemanatoare care ne ajuta sa ne explicam
ce se intampla.
Formarea hartii noastre e supusa la trei procese distincte, fapt care o face
unica si diferita de cea a altor fiinte umane:
SELECTIA - deoarece, dintre toate datele pe care le avem la dispozitie in
mediul inconjurator, putem selectiona doar o mica parte
DISTORSIUNEA, deoarece datele pot fi gresite sau alterate de prejudecatile
noastre
GENERALIZAREA, cand trasportam in situatii asemenatoare cea ce am invatat
intr o situatie particulara.
Aceleasi mecanisme intra in joc cand comunicam verbal cu noi insine sau cu
altii, sau cand incercam sa dam o descriere verbala a modelului nostru in
lume.
Este fundamental deci sa avem la dispozitie un instrument lingvistic care sa
ne permita, dincolo de procedurile de selectie, distorsiune si generalizare,
sa recuperam experienta senzoriala care sta la baza unei afirmatii specifice.
Sa nu uitam ca aceste studii s-au nascut in domeniul psihoterapiei, unde este
fundamental sa se inteleaga ceea ce se ascunde in spatele a ceea ce spune
pacientul.
Cind acesta foloseste fraze ca: "Sunt intotdeauna deprimat",
"Toti sunt impotriva mea", "Nevasta-mea ma infurie" este
evident ca utilizeaza etichete care nu descriu deloc tipul de experienta la
care se refera.
In ani '60 un grup de lingvisti condusi de N. Chomsky au elaborat un model
formal al limbajului care se numeste "Gramatica Trasfunctionala".
Din opera lor, iata ceea ce ne intereseaza pe noi:
-
limbajul operaza constant la doua niveluri: are o structura superficiala,
care e formularea frazelor, si o structura profunda care e experienta
efectiva senzoriala ce sta in spatele limbajului.
- exista reguli despre care fiecare vorbitor stie ca permit sa se stabileasca
daca o fraza este bine formata, din punct de vedere gramatical, sintactic,
semantic.
- se incalca modelul sau fraza nu este bine formata, cand de una singura nu
este posibil sa ajunga la structura profunda.
Explicatiile
date de Korzybski si de Chomski erau atat de complicate incat erau aproape
inutile, pana cand J. Grinder si R. Bandler (fondatorii PNL) au elaborat
Metamodelul Lingvistic.
Insa, chiar si acesta e un instrument complex, care ocupa doua volume din
"The structure of magic” (1975, Palo Alto, California), si care cere un
studiu serios. Noi dam aici o versiune a Metamodelului, care, chiar
simplificat, ne permite sa obtinem rezultate care vor fi deasupra asteptarilor.
O
axioma a comunicatiilor spune: "Mai intai incearca sa intelegi si pe urma
fa-te inteles”.
Pentru a intelege ceva ce nu ne este clar, cel mai bine este sa pui
intrebari.
Dar nu intotdeauna este usor sa pui intrebarea potrivita, mai ales cand nu
stii exact ce cauti.
Metamodelul a definit citeva categorii de cuvinte care ne semnaleaza ca
interlocutorul nostru nu ne comunica precis gandurile sale.
Aceste categorii sunt: cuvinte universale, obligatii, verbe, nume,
comparative.
Sa le vedem pe rand, invatand sa le recunoastem si sa punem intrebarile
corespunzatoare.
CUVINTE UNIVERSALE
Cand le intalnim este clar ca se face o generalizare. Ele se identifica in
cuvinte ca: "toti, nimeni, intotdeauna, niciodata”, chiar daca acestea sunt,
uneori, doar subantelese.
Universalele sunt optime cand descriu adevaruri evidente ("toti indivizii au
nevoie de oxigen”), dar de obicei sint doar suportul lenei mentale si
limiteaza mult posibilitatile pe care le avem la dispozitie.
"Tinerii de astazi nu au chef de munca” (se subintelege: toti, niciodata).
"Pentru a incepe o activitate este nevoie de mult capital” (se subintelege-
intotdeauna).
"Toti scotienii sunt avari”
si s-ar putea continua la infinit.
Pentru a intrerupe acest proces, este suficient sa se puna cateva intrebari
simple: "Chiar toti?”, "intr-adevar intotdeauna?”, "Chiar nimeni?”, cu toate
variantele posibile, astfel incat sa se defineasca cazul specific in care
acea afirmatie este adeverata (admitand-o ca atare).
OBLIGATII
Obligatiile, se exprima cu cuvintele: "trebuie, nu trebuie, nu se poate,
necesita, este nevoie, incluzand toate expresiile echivalente.
De fiecare data cind auzim aceste cuvinte, avem in fata o obligatie sau
limitare care poate sa fie adevarata sau nu.
De obicei se reactioneaza cu "De ce?” care serveste numai la a produce
justificari, rationalizari, exemple de cazuri precedente sau regulamente.
in schimb, intrebarile pot fi:
"Ce s-ar intampla daca as face-o? Sau daca n-as face-o?”
"Cine sau ce ma determina sau ma impiedica?”
"Cine o zice?”
Iar, de obicei, raspunsurile deschid o serie de posibilitati la care nu v-ati
gindit.
VERBE
In aceasta categorie, ca si in urmatoarea, obiectivul e acela de a verifica
semnificatia pe care interlocutorul o atribuie cuvintelor, iar aceasta poate
fi obtinuta simplu, in cazul verbelor, cu un cuvant: "Cum?”.
"Dumneavoastra trebuie sa aveti incredere in mine” (nu se intelege daca i se
poate accepta un sfat sau daca i se pot lasa portmoneul si cheile casei).
Intrebare: "Cum anume? Ce ar trebui sa fac pentru a avea incredere?”
"Anul acesta vom bate concurenta!” (poate sa insemne ca vrem sa marim
cheltuielile cu publicitatea sau ca intentionam sa dam foc fabricilor
concurente).
Intrebare: "Cum anume o vom bate? Ce actiuni vor fi efectiv intreprinse?”.
Un caz particular este verbul "A incerca sa...” care inseamna sa ai deja un
alibi in caz de faliment ("am incercat tot posibilul, dar nu a funtionat”).
Inca o data, sa se verifice cum intentioneaza concret sa actioneze cel care
vorbeste.
NUME
Si aici este suficient sa se intrebe: "Ce anume?”.
Va amintiti cand am citat oameni politici care vorbesc de "prosperitate”,
"dezvoltare”, "libertate”, etc?
Intrebarea este: ”Ce intelegeti exact prin prosperitate?” si, daca nu va
lipseste curajul sau rautatea: "Cu ce mijloace intentionati sa o realizati?
Si cind?”.
Atentie la substantivele nespecifice care incetoseaza imediat conversatia:
fraze ca "ei nu ma inteleg”, "statul nu ne ajuta” nu au nici o semnificatie
daca nu definesc cine sunt "ei” sau cine este "statul”.
COMPARATIVE
In aceasta categorie includem toate adjectivele la gradul comparativ ca: "mai
bun”, "mai rau”, "prea mult”, "prea putin” etc.
"Este mai bine sa faci asa”.
"Este lucrul cel mai rau care mi se putea intampla”.
"Acest obiect e prea scump”.
"Inveti prea putin”.
Si aici reactionam din obisnuinta cu un "de ce?” sau negand, sau furnizand
justificari. in schimb, intrebarea cheie este: "Fata de ce anume?”. Din nou,
raspunsurile va vor ajuta sa evaluati mai bine situatia si sa gasiti solutii
creative.
ATENTIE!
In ciuda aparentei inofensivitati, va veti da seama, din cazuri concrete, ca
aceste intrebari se infig ca spadele.
Daca cel care va vorbeste este de rea-credinta, se va simti descoperit, daca
este de buna-credinta, se va afla in fata propriei confuzii; in ambele
cazuri, asteptati-va la reactii agresive si ostile.
In special la inceput, limitati-va sa puneti intrebari numai cand vi se pare
intr-adevar necesar sa identificati mai bine problema sau gandul
interlocutorului, sau sa elaborati solutii creative; evitati in orice caz de
a le pune pe un ton agresiv (doar daca nu vreti sa atacati delibera
interlocutorul).
Sa ne amintim ca este nevoie intotdeauna sa se comunice avand in minte un
obiectiv specific.
Un bun mod de a invata aceste lucruri si de a apela la ele automat este sa
asculti interviuri la televiziune (chiar inregistrandu-le) si sa imaginezi
intrebarile cele mai potrivite.
Ajunsi aici, in timpul unui seminar s-ar putea trece la exemplificari si
aplicatii practice a ceea ce s-a spus.
Ma limitez sa furnizez citeva exemple, increzator inca o data in inteligenta
si intuitia cititorilor:
Bogdan, 7 ani, vine de la scoala:
- Mama, astazi colegii si-au batut joc de mine toata ziua!
- Intr-adevar toata ziua?
- Ei, nu. In timpul recreatiei.
- Chiar toti copiii care erau acolo?
- Nu, Iulian cu gasca.
- Si sunt multi?
- Sunt Iulian, Mihai si George.
- Si cum si-au batut joc de tine?
- Au spus ca sunt urechiat!
- Iar ceilalti?
- Ei bine, m-au aparat.
Cit de mult se schimba situatia fata de afirmatia initiala?
O intimplare in timpul unei vanzari:
- Seminarul dvs. este prea scump!
Aici, de obicei, se raspunde ca nu este adevarat si se incearca sa se explice
de ce.
Dar solutia corecta este urmatoarea:
- Prea scump fata de ce?
- Fata de celelalte seminarii la care am participat.
- La care seminarii ati participat?
- La x,y,z.
- Bine. In ce sens erau la fel cu al meu?
- Stiti, de fapt nu erau la fel.
- Interesant. Ce s-ar intampla daca ati descoperi ca seminarul meu merita
timpul si banii cuveniti?
- Atunci l-as gasi pe gustul meu.
- Ce as putea face pentru a va ajuta sa ganditi asa imediat?
- Iata ce: daca in seminariul dvs. s-ar vorbi despre W, J, K, as fi
satisfacut.
- Perfect. Vedeti, in pliantul de prezentare nu se poate scrie totul, dar noi
abordam chiar ceea ce va intereseaza.
Evident, contractul a fost semnat.
Un ultim lucru: folosirea extrem de productiva a modelului pe care vi l-am
propus, cand acesta a fost invatat corect, este aplicatia la dialogul nostru
interior. Sa ne obisnuim a gandi, cu maxima atentie pentru generalitatile
noastre, la limitele pe care NOI de obicei ni le punem si vom descoperi ca
adesea nu au nici un sens real si pot fi foarte simplu depasite. Lumea
contine mult mai multe posibilitati decat mica noastra harta mentala poate sa
ne faca sa credem, si aceste intrebari pot sa va ajute sa le descoperiti.
Inchei, legat de aceasta, cu un citat dintr-un anonim persan, care
intotdeauna m-a fascinat: "Sunt o suta de drumuri care duc spre paradis:
nouzeci si noua sunt pentru persoanele inteligente, iar unul pentru
ceilalti”.
Pe curand!
|