Manipulati si evitati
sa fiti manipulati!
4 - Legea dovezii sociale
Unul
dintre cele mai tembele lucruri pe care mi se intampla sa le vad la televizor
este folosirea rasetelor inregistrate in serialele "umoristice":
sublinierea tot timpul a unor glume penibile cu hohote de ras si aplauze mi
se pare o insulta la adresa inteligentei spectatorului si am impresia ca nici
regizorii, nici producatorii nu au un minim gust sau simt al ridicolului. Dar
daca aceasta este opinia publicului, de ce realizatorii programelor insista
cu asemenea practici neplacute? Si-atunci
ramane firesc o intrebare: de ce un truc asa de banal si de fals
functioneaza? Legea nr.4 "dovezii sociale" Legea aceasta ne spune ca unul dintre mijloacele pe care le folosim pentru a hotara ce este corect consta in a urmarii ceea ce ceilalti considera ca este corect. Si cu cat suntem mai nesiguri asupra unei situatii pe care trebuie s-o apreciem, cu atat mai mult ne bazam pe actiunile celorlalti pentru a hotara cum sa ne comportam. Exemplele sunt nenumarate. Sa vedem cateva: - in timp ce mergeti pe strada, vedeti un grup de persoane care se uita in sus. Ce faceti? Evident, va uitati si voi in sus; - la birou se face o cheta pentru o colega care se casatoreste. Prima intrebare care va vine in minte este: "Cat au pus ceilalti?"; - trebuie sa va duceti la o petrecere. Cum va imbracati, cu ceva comod sau "la tol festiv"? Pentru a hotari dati cateva telefoane altor invitati; - nu cred ca este nevoie sa dau exemplul modei, un domeniu in care Legea "dovezii sociale" isi gaseste aplicatia cea mai evidenta. Modalitati de manipulare prin Legea "dovezii sociale" La
fel ca celelalte legi despre care am vorbit in precedentele articole, Legea
"dovezii sociale" ne permite sa infruntam un mare numar de situatii
fara sa ne gandim prea mult la ce este bine si ce este rau. Din nou, cateva exemple: - in toate ocaziile cand va cere bani, un profesionist o sa va arate si cat de mult au dat atii, astfel incat sa va simtiti "stimulati" sa faceti la fel. In aceasta idee, n-o sa vedeti niciodata un cersetor cu palaria goala.; - cand o anumita actiune necesita voluntari, pe cat de greu va oferiti primii, pe atat de usor va oferiti dupa ce altii au facut acest pas; asa ca manipulatorul va pregati dinainte un mic grup de "voluntari"...; - oriunde se joaca "alba-neagra" exista permanent cativa oameni care joaca si castiga, atragand atentia trecatorilor (sper ca nu mai este nevoie sa precizez ca ei sunt partenerii "crupierului"); - citind rezultatele unui sondaj pre-electoral si afland 70% din populatie vor vota pentru candidatul X (lucru neadevarat, probabil), foarte multi indecisi se hotarasc sa voteze tot cu X (din acest motiv, in unele tari sondajele dinaintea alegerilor sunt interzise). Dar exemplu cel mai bun de manipulare folosind Legea "dovezii sociale" ne este dat de publicitate. Numesc doar trei situatii: 1) interviuri in care persoane alese "la intamplare" ridica in slavi calitatile unui produs; 2) folosirea unor celebritati care-si dau cu parerea (pozitiva, desigur) despre produsul X sau Y(si cineva ar trebui sa-mi explice de ce un fotbalist sau un actor ni se pare mai competent ca noi in materie de detergenti sau deodorante...); 3)
punerile in scena dupa modelul american, unde prezentatorul arata
"produsul secolului" (de fiecare data produsul este altul), iar
publicul scoate urlete de entuziasm, descoperind cum poate zugravii fara
bidinea, cum poate fierbe legumele fara apa sau cum poate sa dea burta jos
fara sa faca nimic. Daca
tot vorbim de televiziune, sa mai dam un exemplu: cand se face un talk-show
cu oameni politici, cu public, este foarte usor pentru regizor sa creeze o
anumita impresie. Este
foarte greu sa dai sfaturi in legatura cu Legea "dovezii sociale". Ignoranta colectiva Chiar
daca nu are legatura cu manipularea si cu afacerile, vreau sa va prezint o
situatie speciala unde Legea "dovezii sociale" intra in joc intr-un
mod dramatic. Cum
am mai spus, Legea "dovezii sociale" are un efect maxim atunci cand
situatia este ambigua: Cum
nu ne place sa ne facem de ras, nu actionam pana nu vedem ce fac ceilalti;
daca nimeni nu se misca, facem si noi la fel, fara sa ne gandim ca ceilalti
se uita la noi pentru acelasi motiv. Fara
a ne incurca cu teoria, iata ce trebuie facut daca ne trezim intr-o situatie
de urgenta in public: |