Manipulati si evitati
sa fiti manipulati!
3 - Legea coerentei
Cand
eram mult mai tanar si, desigur, mult mai naiv, mi s-a intamplat o chestie a
carei amintire ma umple si acum de nervi. Era o zi de vara. La usa mea a sunat
o fata foarte atragatoare, cu fusta scurta, care m-a rugat sa-i raspund la
cateva intrebari pentru un studiu privind "cheltuielile tineretului pentru
distractie si spectacole".
Binenteles, am fost de acord si, cum usor va puteti imagina, am exagerat putin
cu raspunsurile: cine ar fi citit acel chestionar completat de mine ar fi dedus
ca eram un tip stralucitor, care iesea practic in fiecare seara sa se distreze,
trecand cu dezinvoltura de la un restaurant la un concert, de la o discoteca la
un teatru etc.
Si dupa ce-am termimat cu intrebarile, a aparut si adevaratul scop al vizitei
frumoasei domnisoare: ea mi-a propus pentru "numai" 200.000 de lire o
legitimatie de inscriere la un club ai carui membri beneficiau de o serie de
reduceri de pret pentru astfel de distractii, si care, datorita vietii mele
sociale foarte active, mi-ar fi permis economii anuale de aproape 10 milioane
de lire.
A nu cumpara legitimatia aceea ar fi insemnat ori sa admit ca am mintit, ori ca
eram un prost care nu stie sa profite de o ocazie.
As vrea sa pot spune ca am dat-o pe fata pe usa afara. In realitate insa, am
platit legitimatia ca un idiot perfect, fara s-o folosesc, binenteles,
niciodata.
Capcana aceasta, asa de abil pregatita pentru a-mi scoate banii din buzunar,
pune in evidenta una dintre cele mai mari nevoi ale omului, aceea de coerenta.
Legea nr. 3: Legea Coerentei
Legea
Coerentei spune ca atunci cand cineva ia o pozitie, verbal sau in scris, in
legatura cu ceva, o sa tinda apoi sa apere acea pozitie si se va comporta in
consecinta, indiferent daca pozitia lui are sens si, deseori, in ciuda
evidentei contrariului.
Nevoia de coerenta ne impinge sa aducem "pe aceeasi lungime de unda",
credintele sau comportamentele noastre cu ceea ce am zis sau am facut.
Asa ca daca reusesc sa va determin sa va luati un angajament cat de mic, de
fapt am pregatit terenul pentru a va face sa actionati conform cu spusele
voastre.
Primul
tip de coerenta este cea "publica".
Un exemplu banal: de cate ori intr-o discutie ne-am aparat punctul de vedere,
chiar daca argumentele interlocutorului erau superioare, doar pentru a pastra
coerenta cu ceea ce am declarat la inceput?
De cate ori facem ceva care nu ne place sau nu ne convine, pur si simplu pentru
ca asa am promis?
Mecanismul fiind asa de puternic, nu este de mirare ca profesionistii manipularii profita cat pot de el. Un vanzator care isi cunoaste meseria, inainte de a cere ceea ce vrea sa obtina de la voi, o sa va puna in situatia de a face niste afirmatii pe baza carora o sa-i fie foarte usor apoi sa va impinga in directia dorita (tehnica "celor patru ziduri"):
Vanzatorul: Credeti ca
pregatirea scolara este importanta pentru copiii dvs.?
Victima: Da.
Vanzatorul: Va ganditi ca cine isi face temele bine acasa va obtine
rezultate mai bune la scoala?
Victima: Desigur.
Vanzatorul: Nu-i asa ca daca ai niste materiale de consultatie bune poti
sa-ti faci temele mult mai bine?
Victima: Fireste.
Vanzatorul: Perfect. Iata ca tocmai ne-au sosit cateva carti de studiu
individual care par sa fie facute pentru copiii dvs. Cate doriti?
Victima: aaa... iii... aaa...
Desigur, intotdeauna este posibil sa refuzati cumpararea, dar intr-un astfel de caz este mult mai greu decat daca vanzatorul ar fi prezentat direct oferta lui.
COERENTA INTERNA SI IMAGINEA DE SINE
De
ce Legea Coerentei este asa de puternica?
Pentru ca, daca imi retrag afirmatia facuta inainte sau actionez in
contradictie cu ceea ce am spus, imi pot pierde reputatia de om serios si
increderea celorlalti.
Sunt insa persoane pentru care aceste lucruri nu sunt chiar asa de importante
(cu totii cunoastem persoane care obisnuiesc sa spuna ceva si sa faca altceva).
Dar chiar si pentru acestea exista o coerenta care trebuie respectata, mult mai
puternica: cea interioara.
Coerenta interioara se refera la faptul ca eu nu pot actiona impotriva imaginii
pe care o am despre mine.
Daca se intampla asa ceva, se produce o stare de disconfort psihic (numita
disonanta cognitiva), care trebuie rezolvata cat mai repede.
Asa ca daca eu reusesc sa ma folosesc de imaginea pe care o aveti despre voi,
pot sa obtin practic orice de la voi.
Exemplu:
Manipulatorul:
Va
considerati un bun crestin?
Victima: Da
Manipulatorul: Caritatea si compasiunea sunt cele mai importante
calitati ale unui bun crestin, nu-i asa?
Victima: Desigur.
Manipulatorul: Foarte bine. Stiti, fundatia noastra tocmai aduna fonduri
pentru imbunatatirea situatiei veveritelor orfane din Birmania si chiar ne
gandeam ca...
Chiar
daca situatia pare similara cu cea de dinainte, cu cartile, de fapt ea este
mult mai incurcata: acum nu mai este problema sa va justificati fata de
vanzator (manipulator), ci fata de propria voastra constiita.
Daca nu veti da bani pentru veveritele din Birmania, va trebuie un motiv foarte
convingator, pentru voi insiva; in caz contrar nu aveti alta solutie decat a
admite ca nu sunteti buni crestini.
Se poate sa admiteti asa ceva, dar este mult mai usor sa dati bani, iar
manipulatorul stie perfect lucrul acesta...
Atentie! In timp ce exemplul pe care vi l-am dat intentia de manipulare este evidenta si puteti sa va aparati (mai greu, dar puteti), un adevarat profesionist o sa actioneze mult mai subtil, anume in doua etape.
Ca
sa fiu mai bine inteles, voi da un exemplu:
sa zicem ca administratorul blocului in care locuiti vine la voi si va roaga sa
semnati o scrisoare prin care i se cere primarului sa ia masuri pentru
astuparea unei gropi urate care strica imaginea cartierului. Scrisoarea este
semnata de toti vecinii vostrii.
Binenteles ca semnati si voi (doar nu va costa nimic) si, automat, capatati
convingerea ca sunteti un bun cetatean, preocupat de soarta mediului
inconjurator.
Peste o saptamana, acelasi administrator va viziteaza iar sa va invite la
curatatul zapezii de pe aleea din fata blocului. Posibilitatile de a scapa
intr-un asemenea caz sunt foarte mici, ca sa nu spun ca nu exista deloc.
Alte aplicatii
Cunoscand
Legea Coerentei, devine foarte clar de ce comerciantii organizeaza concursuri
la care, pentru a castiga, trebuie sa faceti o compunere in care sa descrieti
calitatile unui anumit produs.
Ca sa puteti scrie ceva decent, evident, va veti angaja sa gasiti calitatile
pozitive ale produsului respectiv.
Pe urma, procedand coarent, o sa va supuneti influentei a ceea ce ati scris si
o sa deveniti un fidel cumparator (chiar daca nu ati castigat concursul).
Alta tactica foarte folosita este cea in care sunteti pus deliberat intr-o stare de disonanta, solutia fiind sa cumparati sau sa faceti ce vrea manipulatorul. Exemplu:
Manipulatorul: Nu-i asa ca
statul nu este in stare sa asigure pensii decente pentru batrani?
Victima: Da, asa este. (Stare de disonanta-"ce pot sa fac?).
Manipulatorul: Avem un program de asigurare care va garanteaza o
batranete de aur...
Despre intrebarile manipulatorului
Cred
ca nu mai este nevoie sa va spun ca dialogurile pe care vi le-am prezentat sunt
deliberat stilizate, pentru a lamuri cat mai bine conceptul; in realitate totul
este mult mai nuantat si mai greu de descoperit.
Nici un manipulator nu o sa va puna intrebari la care sa puteti raspunde
simplu, cu "da" sau "nu" (asa-numitele "intrebari
inchise"), ci o sa va puna in situatia de a spune mai multe, pentru a-i fi
mai usor sa va incurce.
In exemplul cu tehnica "celor patru ziduri", intrebarile ar putea fi in genul urmator:
- De
ce credeti ca o buna pregatire scolara este indispensabila pentru viitorul
profesional al copiilor dvs.?
- Cum functioneaza legatura dintre o buna executie a temelor pentru acasa si
rezultatele bune de la scoala?
- Cat de mult poate influenta executarea corecta a temelor faptul ca ai la
dispozitie instrumentele potrivite?
Si,
eventual, vanzatorul va va cere sa ii dati si niste exemple concrete,
obligandu-va pe voi sa gasiti argumente in favoarea lui.
Va las sa va evaluati singuri eficacitatea acestei tehnici. Intrebarile stau la
baza actiunii de convingere si este un spectacol cu totul penibil sa vezi
vanzatori incompetenti "facandu-le capu' mare" clientilor cu tot
felul de descrieri ale produselor, cand ar putea obtine rezultate maxime cu
niste intrebari bine puse.
|